Szlakiem jarosławskich świątyń

Szlakiem jarosławskich świątyń.. (1) 16 września społeczność naszego Domu w ramach wyjazdu edukacyjnego udała się do Jarosławia.

Nasz czas powierzyliśmy Panu Jerzemu Czechowiczowi – przewodnikowi turystycznemu i terenowemu na obszarze województwa podkarpackiego, który w bardzo interesujący sposób przybliżył najciekawsze zabytki sakralne miasta. W pierwszej kolejności zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej O. Dominikanów. Świątynia związana z legendą o cudownym pojawieniu się na polnej gruszy wizerunku Piety pełni funkcję Bazyliki Mniejszej. Wyjątkowość tego miejsca podkreślają liczne cuda zdziałane za wstawiennictwem Matki Bożej. Będąc tutaj nie sposób zapomnieć o Źródełku które według opowieści wypłynęło w miejscu Jej objawienia. Świątynia wypełniona licznie zgromadzonymi relikwiami stała się dla nas miejscem gdzie każdy mógł oddać swoje sprawy dodatkowo wybranemu przez siebie Świętemu. W tym szczególnym miejscu nie tyle spożycie wody ale ‘wiara’ czynić może cuda o czym dane było nam się przekonać widząc wiele świadectw wygrawerowanych na ścianach groty. Następnie udając się w kierunku Klasztoru Sióstr Benedyktynek, w drodze mieliśmy możliwość zobaczyć inne zabytki, jak np. cmentarz z 1784r., Klasztor OO. Franciszkanów Reformatów, dwa budynki Secesji Wiedeńskiej, resztki Bramy Krakowskiej na terenie Starego Miasta, Synagogę Żydowską dużą i małą, itp. Miasto okazało się dla nas nie tylko ciekawe ale i bardzo przyjazne. Zatrzymując się na terenie kościelno-klasztornym Sióstr Benedyktynek, nawiedziliśmy „Czarną Kaplicę”, której wizerunek jest wynikiem pożaru wznieconego przez hitlerowców podczas II wojny światowej. Zabudowania klasztorne otaczają mury obronne z ośmioma basztami co unaoczniła nam makieta będąca częścią wewnętrznej wystawy. Korzystając z okazji zwiedziliśmy także wystawę tematyczną poświęconą Janowi Pawłowi II, która w swoich zbiorach zawiera wiele pamiątek związanych z Papieżem. Kolejnym miejscem, które zwiedziliśmy był Kościół Świętego Mikołaja i Stanisława biskupa, gdzie odprawiana jest liturgia w obrządku wschodnim. Nasza uwagę zwróciły liczne ikony umieszczone w ołtarzu a także boczny ołtarz Matki Bożej Ostrobramskiej przywieziony z Ukrainy. Następnie przemieściliśmy się w kierunku Placu Świętego Michała, gdzie zobaczyć mogliśmy charakterystyczną Kamienicę Orsettich z jej walorami artystycznymi oraz Ratusz pełniący funkcję Urzędu Miasta. W drodze podziwialiśmy panoramę miasta, z której wyłaniały się wieże zwiedzanych przez nas świątyń. Ostatni ważny zabytek i miejsce kultu jaki dane nam było zobaczyć stanowiła Cerkiew Przemienienia Pańskiego, która przyciągnęła nas ku sobie swoim wizerunkiem zewnętrznym, wnętrzem a także ciekawą historią. Dzień był wypełniony aktywnością w szerokim słowa znaczeniu: dał motywację do wytężenia wszelkich naszych zmysłów, zaowocował nową wiedzą a zarazem przyniósł wyciszenie i odpoczynek.