Wyjazd edukacyjny do Rzeszowa

Wyjazd edukacyjny do Rzeszowa (1)Realizując zajęcia kształtujące nowe umiejętności społeczne i praktyczne uczestnicy naszego Domu wraz z terapeutą w dniu 1 września udali się do Rzeszowa. Wyprawa środkami komunikacji międzymiastowej była doskonałą lekcją funkcjonowania społecznego.

Udając się pieszo w kierunku ulicy Hetmańskiej uczestnicy nie tylko obserwowali ale w pełni uczestniczyli w wielkomiastowej rzeczywistości. Doświadczając jej szybko przekonali się, iż poruszanie się po ulicach wymagało wielkiej uważności i czujności. W ramach treningu budżetowego grupa udała się do specjalistycznego sklepu plastycznego by dokonać zakupu materiałów artystycznych koniecznych do zajęć z dziedziny arteterapii. Następnie podążając w kierunku Muzeum Etnograficznego im. F.Kotuli, w drodze zapoznaliśmy się z zabytkowymi interesującymi obiektami miasta, m.in.: obeszliśmy Zamek Rzeszowski będący jedną z najbardziej charakterystycznych budowli miasta, podziwialiśmy rzeszowskie fontanny multimedialne, obejrzeliśmy wystawę fotograficzną Rzeszowa wyeksponowaną wzdłuż Ulicy 3 Maja. Zwiedzając Rynek Miasta dyskutowaliśmy na temat funkcji i roli jaką spełnia Ratusz będący siedzibą Urzędu Miasta i Prezydenta. W centrum Rynku w Muzeum Etnograficznym zadziwiliśmy się różnorodnością ekspozycji. Niewielkie zaplecze kamienicy mieści w sobie całą różnorodność wyrobów wikliniarskich, wyrobów tkanych ręcznie, zabytkowych posągów i kapliczek drewnianych, ekspozycję strojów i odzieży charakterystycznej w społecznościach wiejskich w XIX i XX wieku. Zwiedzając szeroki wachlarz oferty muzealnej dowiedzieliśmy się m.in. o wielości odmian wierzby z której powstają piękne wiklinowe dzieła; uświadomiliśmy sobie także iż w każdym miejscu świata ubiory przekazują informacje o stylu życia, przynależności do grupy społecznej i wyznawanej religii oraz zawodzie i statusie społecznym. Podziwiając wikliniarskie wyroby artystów XX wieku, m.in. Władysława Wołkowskiego, zwanego „Michałem Aniołem od Wikliny” mieliśmy wgląd również w wikliniarską sztukę współczesną, która zaskoczyła nas swą wyszukaną formą. Następnie skierowaliśmy nasze kroki ku Bazylice Mniejszej Ojców Bernardynów. Była to chwila wytchnienia w intensywnym podążaniu ulicami Miasta. Korzystając z okazji przeszliśmy także przez pięknie zaaranżowane Ogrody Bernardyńskie pełniące funkcję relaksacyjno-wypoczynkową nie tylko dla mieszkańców miasta ale również przechodniów i turystów. Ten pięknie zakomponowany plac zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie. Kontynuując trening edukacyjny zwiedziliśmy Podkarpacki Urząd Wojewódzki zaznajamiając się przy tym z jego funkcją. Podążając w kierunku dworca, doskonałym miejscem ku podsumowaniu dnia stało się przejście przez nowocześnie zaprojektowaną kładkę udoskonaloną w plenerową windę. Ostatnie spojrzenie na panoramę miasta dało nam wiele radości. Korzystając ponownie ze środków komunikacji międzymiastowej udaliśmy się w kierunku Ropczyc. Dzień pełen wrażeń był dla nas zarówno ciekawym jak i poszerzającym wiedzę i umiejętności doświadczeniem.